Zondag 21 Juli

21 juli 2019 - Tofino, Canada

Vanochtend vroeg opgestaan, en we zijn niet de enige, de hindoestanen hebben of de hele nacht diorgehaald of zijn ook vroeg uit hun tulband.

Hier staan ook veel surf dudes, gisteravond roken we de wietlucht. We horen de Beachboys uit hun radio knallen, heerlijk relaxed sfeertje.

We hebben ons aangekleed en zonder ontbijt zijn we vertrokken naar Tofino, toch nog een halfuurtje rijden.

We komen aan bij Jamie’s whale station waar we gelukkig naast het pand onze RV kunnen parkeren. We lopen naar binnen en melden ons. De kinderen zijn in de camper gebleven. We worden al snel verzocht de kinderen te halen want er moet een zwemvest worden gepast. De papieren moeten worden ingevuld en ondertekenf worden. Dat als we opgevreten worden door een walvis of orka dat zij niet verantwoordelijk zijn🤪.

We ontbijten even snel want over een kwartier worden we verwacht op het dok.

Op het dok worden we verwekomd en krijgen de volwassenen ook een life jacket.

We lopen naar de biot en worden daar verwelkomd door de captain. Hij heeft er zin in! De grappenmaker. Hij verteld ook nog wat safety instructions voor aan boord wat door de overheid is opgelegd.

Op het dok moeten de kinderen al een zwemvest aan, aan boord ook , behalve als ze binnen in het hutje zijn moet de vest weer uit.

We mogen aan boord komen, maar eerst niet langs de zijkanten en voor , we moeten eerst zijn vertrokken. We nemen plaats in de hut en daar liggen al kleur/ info boeken voor de kids met kleurpotloden. Daar wordt dan gelijk ook gebruik van gemaakt en de kids is het al helemaal goed😃

Er wordt verteld dat we eerst niet op het bovenste dek mogen komen omdat ze alle ruimte nodig zijn voor het uitkijken naar de walvissen. Ik vind het prima als we maar wat zien!😃

Het is een stelregel als je die dag niet ziet mag je gratis terug om nog een keer mee te gaan. Maar ja wanneer dat is.... we hebben geen tyd meer om dagen te wachten🤪

Ik spreek een nederlander die dagen ervoor met een orkatour meewas geweest hij zei dat daar een duitser was geweest due al 8x mee was geweest en niets had gezien.

Er wordt verzocht ook uit te kijken naar de walvissen om tot aan de horizon te kijken en als je een sproeier ziet dit te melden.

Hoe zo’n eind we ook varen geen walvis geen orka geen zee otter en geen zeeleeuw.

Er komt een melding via de boordradio dat er een humpbackwhale is gespot 8 miles verderop. De captain vaart door, gelukkig is de zee rustig. We komen zeeleeuwen tegen helaas kon ik ze niet zien door de hoeveelheid mensen die zich op de boot samenvoegden.

En opeens minderd het schip vaart..jaaaaa!!!! De bultrug is inzicht! Hij is druk met zijn maaltyd bij elkaar halen door zijn enorme bek met balijnen! Wat een prachtig gezicht!! We horen zijn lucht uitblazen het is een prachtig moment! We blijven even liggen om de schouwspel te bekijken. Wauw! Even een slikmoment wat is de natuur toch prachtig met zijn enorme creaties.🐳

Omdat we zo ver zijn gevaren hebben we niet veel tijd meer. We moeten terug, helaas hier kunnen we  wel de hele dag naar kijken!

De terugvaart is wat onrustiger en Patrick en Marije voelen zich niet zo lekker. Na een tydje onderweg en nog wat nederlanders te hebben gesproken is het land in zicht. We leggen aan en ons walvisavontuur is ten einde. We willen vandaag de oversteek maken, en vertrekken naar Namaimo. Eerst een stop in Port Alberni voor wat boodschappen en water in te slaan.We vervolgen onze rit over de kronkelwegen naar de boot.

1. MJ:
    Wauwie lijkt me fantastisch 😄🐳 live te bewonderen 😎